Fakturaregister och hantering av fakturor



  1. Navigera till Fakturor
  • Klicka på modulen Fakturering och en meny öppnas.
  • Klicka på Fakturor.


Översikt

Här kan du se en översikt av alla skapade fakturor.

I översiktsvyn kan du:

  • Söka efter fakturor via OCR i sökfältet.
  • Filtrera fakturor baserat på status:
    • Betald, Obetald, Delbetald, Förfallen, Makulera.
  • Filtrera fakturor baserat på Fakturagrupp, Fakturauppdrag

Fakturor listas i en tabell och ger dig relevant information, bland annat:

  • OCR-nummer
  • Medlemsnamn
  • Fakturabelopp och förfallodatum
  • Status (t.ex. "Betald", "Förfallen")

Du har möjlighet att direkt ladda ned fakturan som PDF genom att klicka på dokumentikonen längst till höger om raden.


Fakturadetaljer och hantering

För att se detaljer för en faktura:

  1. Klicka på den aktuella fakturan i översiktslistan.


  2. Här visas:
    • OCR-nummer och Fakturabelopp.
    • Medlemsinformation (namn, adress, e-post, telefon).
    • Betalningsinformation: saldo och konto för betalning.
    • Länk till betalning via FS Pay


      Hantera faktura

      Under menyn "Hantera" kan du:

    • Makulera fakturan.
    • Registrera betalning om betalning har mottagits.
      • Ange datum för när inbetalningen kom in
      • Ange beloppet som betalades in
      • Ange betalsätt (välj "Kassa" om betalningen inkommit via annat BG/PG eller direkt på bankkonto som ej är anslutet för automatisk avprickning)


    • Skicka via e-post för att t.ex påminna om betalning.


  1. Klicka på knappen "Ladda ned som PDF" för att ladda ned fakturan.

Skapa ny faktura

OBS! Denna guide passar dig som vill skapa enskilda fakturor manuellt för t.ex försäljning. För att skapa en faktura gällande medlemsavgift, se avsnitt "Skapa faktura" under medlemmar. För större medlemsaviseringar, påminnelser etc, kontakta oss.


För att skapa en ny faktura:

  1. Klicka på knappen "Skapa faktura" i översiktsvyn.
  2. Fyll i formuläret:
    • Fakturagrupp: Välj den aktuella gruppen.
    • Mottagare: Välj mellan "Intressent", "Medlem", "Privatperson" eller "Företag".
    • Förfallodatum: Ange förfallodatum för fakturan.
    • Fakturatyp.
    • Artiklar: Välj artikel, ange benämning och belopp.
  3. Klicka på "Lägg till" för att lägga till artikeln.
  4. Kontrollera att totalbeloppet stämmer och klicka på "Spara".

Skicka fakturor via e-post

OBS! Denna guide passar dig som vill skicka ett mindre antal fakturor via e-post, antingen nya som skapats, eller påminna om ett tidigare utskick. För större medlemsaviseringar, påminnelser etc, kontakta oss.

För att skicka flera fakturor via e-post:

  1. Gå till fakturaregistrets översikt och filtrera de fakturor du vill skicka, t.ex "Obetald eller "Förfallen". Markera de fakturor du vill bearbeta, klicka på knappen "Hantera" i nederkant och välj "Skicka via e-post"


  1. Ange en rubrik och text för e-postmeddelande i följande fönster som öppnas. E-postmeddelandet kommer automatiskt innehålla en betalningslänk, samt bifogas PDF-fakturan, unikt för varje mottagare.

  1. Klart! Nu har valda fakturor skickats via e-post och ser utifrån ovan exempel ut enligt nedan hos varje mottagare.