Utträde av medlem

När man utträder en medlem innebär det att medlemmen avregistreras som aktuell medlem. Den utträdda medlemmen finns kvar i registret som utträdd. Det går endast att söka på medlemmen genom att kryssa i rutan ”Utträdda medlemmar” i sökbilden.

• Gå till Arkiv/Öppna/Medlem
  • Sök efter den medlem du vill utträda
  • Öppna medlemmen genom att klicka på namnet
  • Längst ned i bilden finns knappen ”Utträde av medlem”
  • Välj vilket datum som ska registreras samt välj orsak till utträdet
  • Tryck ”OK”

Vid utträde sker även följande:

• Eventuella uppdrag avslutas.
  • Eventuella vänmedlemsskap avslutas.
  • Eventuella familjekopplingar bryts.
  • Obetalda fakturor makuleras.

Utträde av medlem i hushåll

Om en medlem som är sammankopplad i ett hushåll (familj) ska utträdas, så ska hushållskopplingen först tas bort. Därefter söker man fram medlemmen som ska utträdas och utträder enligt tidigare instruktion.

Ta bort hushållskoppling

• Gå till ”Arkiv/Öppna/Medlem
  • Sök efter medlem som ska kopplas bort och öppna den.
  • Om du är inne på huvudmedlemmen så står det ”Huvudmedlem i hushåll” längst upp i bilden.
  • Om du är på ”hushållsmedlemmen”, så står det ”Medlem i hushåll” längst upp i bilden. Öppna hushållets huvudmedlem genom att trycka på ”huset” som finns intill en av medlemmarna under rubriken ”Hushållskoppling”. Huvudmedlemmen öppnas.
  • Koppla bort den medlem som ska avregistreras genom att trycka på papperskorgen intill medlemmen under rubriken ”Hushållskoppling”.
  • OBS! Spara ändringen.
  • Öppna sedan den frikopplade medlemmen och gör ett utträde enligt instruktioner ovan.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss