Betalningsrutiner för medlemsavgift
Betalningsfunktionen bygger på fältet ”Förfallodatum” som finns på medlemsbilden Arkiv/Öppna/Medlem. ”Förfallodatum” är det datum som medlemmen förfaller till betalning.
Vid nyregistrering av medlem anges vilket datum medlemmen nästa gång förfaller till betalning.
Exempel:
Föreningen har som policy att medlemmen betalar medlemsavgiften årsvis januari – december . Då kommer medlemmarna att ha förfallodatum ÅÅÅÅ-12-31.
Det innebär att om man betalt avgiften för år 2015, så har medlemmen förfallodatum 2015-12-31.
Det innebär också att när man skapar t ex inbetalningskort eller gör en OCR-fakturering som gäller medlemsavgift för år 2014, så ska man söka på 2013-12-31 för att få fram vilka medlemmar som ska faktureras för 2014 års medlemsavgift.
Skapa inbetalningskort för medlemsavgift med manuell avprickning av betalningar
(OBS! Gäller ej fakturatjänst med OCR – se separat beskrivning)
- Gå till Arkiv/Sök och skriv ut/Medlem och intressent
- Klicka på fliken ”Utökad sökning”. Ange förfallodatum i fältet
under ”Betalstatus”. Ex. 20131231, om det gäller avgift för 2014. -
OBS! Om du vill skicka endast ett inbetalningskort till hela hushållet/familjen så kryssar du i rutan ”Hushållsutskick”. -
Tryck ”Sök” Tryck på knappen ”Brev/Inbetalningskort”. -
Välj typ av blankett. -
Ange medlemsavgiften och om ni har en särskild avgift för familjemedlemmar -
Om du valt en blankett där du har utrymme ovanför inbetalningskortet så kan du skriva meddelanden till medlemmarna i den stora textrutan på skärmen. -
Meddelande till betalningsmottagaren är den ruta som finns till höger på inbetalningskortet. -
Tryck förhandsgranska för att se prov på resultatet. - När du är nöjd trycker du ”Skapa inbetalningskort”. Öppna eller spara ned filen.
- Lägg i förtryckta blanketter i skrivare och skriv ut.