Fakturering - Autogiro

Autogiro bygger på ett medgivande mellan er och medlem/gåvogivare. Din organisation kan erbjuda medlemmar och gåvogivare att anmäla sig att betala med Autogiro genom att lämna medgivande online via fakturans betalningslänk, eller så registrerar du dessa manuellt om medgivande skickats in via blankett/BG Online.

Innan man kan driftsätta Autogiro i medlemssystemet måste tilläggstjänsten Autogiro vara uppsatt och ett kundnummer ska finnas för autogirot (detta görs med er bank). Se avsnitt "Aktivera autogiro" för att komma igång.



  1. Navigera till Autogiro
    • Klicka på modulen Fakturering och en meny öppnas.
    • Klicka på Autogiro.


Översikt

På översiktssidan visas en tabell med alla autogiromedgivanden. Tabellen innehåller följande kolumner:

  • Förnamn: Förnamnet på medgivaren.
  • Efternamn: Efternamnet på medgivaren.
  • Personnummer: Medgivarens personnummer.
  • Skapad: Datum och tidpunkt då medgivandet skapades.
  • Status: Status för medgivandet (t.ex. Ny, Väntar, Godkänd).
  • Signerad: Indikerar om medgivandet är signerad.
  • Skickad: Indikerar om medgivandet har skickats.

Användaren kan sortera kolumnerna genom att klicka på kolumnrubrikerna, och filtrera genom att använda sökfältet ovanför tabellen. Detta gör det enkelt att hitta specifika medgivanden baserat på olika kriterier.


Skapa Autogiromedgivande

Ett autogiromedgivande är ett medgivande där medlemmen/gåvogivaren har godkänt att medlemsavgiften/gåvan kommer att dras från deras konto på överenskomna datum.

OBS! Autogiromedgivande skapas i regel av medlemmen/givaren själv med BankID-signering, via våra färdiga formulär från fakturans betallänk för att bli medlem och/eller bli månadsgivare. Att skapa Autogiromedgivande manuellt sker endast i avvikande fall, och länk till medgivandet där val av bankkonto samt BankID-signering görs, behöver mailas till betalaren om det inte registrerats via Internetbank eller blankett/BG Online.


För att skapa ett nytt medgivande:

  1. Klicka på knappen Skapa Autogiromedgivande.


  2. Fyll i information om betalaren:
    • Personnummer
    • Betalarnummer
    • Förnamn
    • Efternamn
    • Clearingnummer och kontonummer Lämnas tomt om val av bankkonto och signatur via BankID ska begäras av betalaren via länk
    • Har signerat medgivande via blankett Gäller endast om medgivande redan är registrerat via Internetbank eller BG Online. Kommer ej registreras automatiskt av systemet. Clearingnummer och kontonummer måste då anges ovan.
  3. Klicka på Spara.

    Efter att du klickar på knappen sparas medgivandet i databasen och visas sedan i översiktstabellen.

  • Om du valde "Har signerat medgivande via blankett" förutsätter systemet att medgivande finns i BG Online. Uppgifterna i medgivandet kommer användas när dragning sker.
  • Om du INTE valde "Har signerat medgivande via blankett" så krävs signering för att det ska skickas registreras automatiskt hos Bankgirot. Dela då länken på medgivandet med betalaren för att be om BankID signatur och val av bankkonto. Länken visas när du öppnar medgivandet efter att du sparat det.


Detaljer

För att visa detaljer om ett medgivande:

Klicka på en rad i tabellen.

  • En detaljvy öppnas som visar all tillgänglig information om medgivandet, inklusive:
    • Namn
    • Personnummer
    • Betalar- och bankkontonummer
    • Skapad tidpunkt
    • Status
    • Signerad
    • Skickad

Exempel på statusar

Ej godkänd

  • Status: Ej godkänd
  • Signerad: Ja
  • Skickad: Ja

Ny

  • Status: Nytt medgivande
  • Signerad: Nej
  • Skickad: Ja


Väntar (Grått fält)

  • Status: Väntar makulering
  • Signerad: Ja
  • Skickad: Ja


Väntar (Grönt fält)

  • Status: Väntar godkännande
  • Signerad: Ja
  • Skickad: Ja


Godkänd

  • Status: Godkänd
  • Signerad: Ja
  • Skickad: Ja
  • Åtgärder: Ingen åtgärd eller Makulera

    Om du behöver ta bort ett autogiromedgivande med status Godkänd, kan du markera det för makulering och klicka på Spara.

    Detta alternativ används när ett medgivande inte längre ska vara aktivt.