Sökoptimering (Meta/SEO)
Använd dessa riktlinjer för att sökoptimera eran webbplats med hjälp av meta-beskrivningar.
Titel
Är den rubrik som står överst i sökresultatet. Den är alltså väldigt viktig och rekommenderas att vara mellan 50-60 tecken långa för att undvika att den klipps.
Beskrivning
Bör innehålla budskap och varför de ska besöka webbplatsen. Avsluta med en uppmaning till besökaren för att locka den att göra det du vill. I sökresultatet finns en begränsad yta att synas på så försök att hålla beskrivningen mellan 130-156 tecken.
Nyckelord
Ett nyckelord i meta-beskrivningen kommer fetmarkeras i sökresultatet. Det gör att det sticker ut ytterligare när man söker på dom eftersom eran sida framhävs om andra webbplatser inte använder sig av sökfraser/nyckelord.
Försök hålla det unikt
Sidor och innehåll berör olika ämnen, därför ska även meta-beskrivningar vara olika och unika. Unik i det här fallet behöver dock inte betyda att meta-beskrivningen skrivs om för varje sida. Man kan till exempel skriva en standardbeskrivning för flera sidor som berör samma ämne och endast lägga till unika nyckelord för vissa sidor.
Bör finnas på startsida, viktiga undersidor, nyheter och inlägg.
Skulle man däremot inte ha en meta-beskrivning så kommer Google ändå visa utvalda och relevanta bitar ur texten på din sida som matchar sökfrågan. De kommer dock inte vara lika träffsäkra som egna.
Sammanfattning
Beskrivningen finns där för att beskriva vad som finns på sidan när man klickar på sökresultatet. Försök hålla det unikt och se till att det minst finns på webbplatsens startsida och viktiga undersidor. Kom även ihåg att hålla den rekommenderade tecken-längden på meta-beskrivningarna.