Grunderna i Webtool

Webtool-fönstret är uppbyggt av två delar. Till vänster finns navigeringsträdet där man hittar alla sidor inom sajten. Den kan liknas vid Windows ”Utforskaren” eller en sajtkarta. Till höger är arbetsytan. Via flikarna i arbetsytans överkant, ändras arbetsytans funktion. De olika funktionerna är ”Layout”, ”Redigera”, ”Versioner”, ”Säkerhet”, ”Egenskaper” och ”Statistik”.

Navigeringsträdet

Navigeringsträdet är uppbyggt på samma sätt som Utforskaren i Windows. Ett plustecken framför ikonen visar att det finns underliggande sidor. Klicka på plustecknet för att fälla ut och på minus för att fälla ihop.

Arbetsytan

I arbetsytan sker redigeringen av innehållet med hjälp av editorn, men du kan även förhandsgranska sidan samt göra vissa säkerhetsinställningar, se statistik, mm.

Flikarna

Layout
Detta är förhandsgranskningsläget där du ser hur din sida kommer att visas i webbläsaren när den är publicerad

Redigera
Här finns html-editorn där du skriver din text, lägger till bilder, länkar, mm. Spara, Spara och publicera, Ta bort.

Versioner
Skapa en kopia av en sida och arbeta med den tills du känner dig nöjd. När du är färdig publicerar du den och har ändå den gamla versionen kvar. På så vis behöver du inte vara orolig för att dina ändringar kommer att synas direkt på webbplatsen utan kan arbeta ostört med att redigera.

Säkerhet
Här listas de som har behörighet att redigera sidan.  Endast Huvudadministratören har tillgång till och kan ändra inställningarna under denna flik.

Egenskaper
Här hittar du tekniska fakta om sidan. T ex vilken adress den har, vilket nodId (dvs nummer i strukturen) och annat. Administratören kan även välja att lösenordsskydda sidan, byta layoutmall samt ändra dynamiska egenskaper.

Statistik
Statistiken baseras på information från Google Analytics och visar ett urval av den information som finns att utläsa när det gäller besökare på en webbplats och dess undersidor. Statistiken uppdateras en gång per dygn.

För dig som är ny användare

När du loggar in i systemet första gången finns det redan ett antal standardsidor upplagda.  För de organisationer som har kopplat samman Föreningssupport.se Medlemssystem och Webtool, kan vissa av dessa standardsidor hämta information från medlemssystemet. Du kan själv bygga vidare på din webbplats genom att lägga till nya sidor, nyheter, händelser, med mera.